czwartek, 17 marca 2016

METROWIEC

            Choć to ciasto w wielu domach jest bardzo popularne, u mnie nigdy nie było przygotowywane. A szkoda, gdyż jest pyszne! Bo jak tu nie lubić wilgotnego biszkoptu przekładanego kremem budyniowym? Takie to proste (żeby nie powiedzieć banalne) połączenie, a jakże przyjemne. 
Tradycyjnie do metrowca przygotowuje się krem budyniowy na bazie mleka, mąki i masła. Ja wykorzystałam krem karpatkowy, kupny - taki ukłon w stronę Mojego K., który uwielbia smak tego, właśnie kupnego, kremu. Od siebie dodałam do niego nieco kremowego serka śmietankowego (z OSM Czarnków, jakby kogoś interesowało, jaki jest najlepszy, moje ostatnie odkrycie produktu). 


Składniki:
Ciasto jasne:
  • 4 duże jajka
  • ¾ - 1 szkl cukru (w zależności czy lubimy mocniej czy mniej słodkie ciasta)
  • 1,5 szkl mąki pszennej jasnej
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 8 łyżek wody
  • 8 łyżek oleju roślinnego
Oddzielić białka od żółtek. 
Żółtka utrzeć z cukrem na puszystą masę, najlepiej mikserem. 
Po utarciu powoli dolewać olej i wodę, cały czas miksując. 
Na końcu wsypać mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia, zmiksować.

Do białek dodać szczyptę soli i ubić na sztywną pianę. Wmieszać ją delikatnie do przygotowanego ciasta.
Ciasto wlać do blaszki o wymiarach 12x36cm i piec przez około 45 minut w temperaturze 170'C, do tzw. suchego patyczka. Ostudzić.

Ciasto ciemne:
  • Składniki takie jak w cieście jasnym, tylko należy odjąć 3 łyżki mąki i zastąpić je 3 łyżkami kakao
Przygotowanie i pieczenie dokładnie jak wyżej.

Krem:
  • 1 opakowanie kremu karpatkowego
  • 0,5 l mleka
  • 150 g masła
  • 250 g kremowego serka śmietankowego

Krem przygotować zgodnie z instrukcją na opakowaniu, utrzeć z masłem i serkiem.

Polewa:
  • 1 tabliczka gorzkiej czekolady
  • czubata łyżka masła
  • kilka łyżek mleka
  • orzechy laskowe
Czekoladę z masłem topimy w kąpieli wodnej lub w mikrofalówce. Dodajemy tyle mleka, by uzyskać płynną konsystencję.

Składanie ciasta: Ciasto jasne i kakaowe pokroić na kromki o grubości 1 cm. Kromki układać na przemian jasna-ciemna, smarując je grubo masą kremową i mocno dociskając.
Na koniec polewamy polewą czekoladową i posypujemy posiekanymi i uprażonymi na suchej patelni orzechami laskowymi.

Ciasto kroić na ukos (najlepiej skos obejmujący 3 kromki).
Przechowywać w lodówce.


Smacznego życzą



1 komentarz:

  1. nigdy nie robiłam takiego ciacha... muszę spróbować, na pewno jest bardzo dobre :)

    OdpowiedzUsuń