środa, 8 października 2014

CHLEB GRAHAM NA MAŚLANCE

             O ile latem, w ciepłe dni, mam ochotę na lekkie pieczywo ze zwykłej mąki pszennej, o tyle teraz, jesienią, zauważyłam, że z chęcią przerzuciłam się na nieco cięższą mąkę graham. Po chlebie pełnoziarnistym z papryką przyszła kolej na typowy graham z ziarnami słonecznika. Ale - jak to ja, musiałam coś zakombinować - upiekłam go na maślance. Wyszedł wspaniały! Treściwy, ale lekki, z delikatnie kwaskowym posmakiem za sprawą maślanki.
Źródło: Chleby.info z lekką modyfikacją proporcji mąki.

Składniki:
  • 250 g pełnoziarnistej mąki pszennej graham typ 1850
  • 150 g mąki pszennej typ 650
  • 450 ml maślanki w temperaturze pokojowej
  • 30 g świeżych drożdży
  • 5 łyżek oleju
  • 2 łyżeczki cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • 100 g ziaren słonecznika
Przygotowujemy rozczyn: w niewielkiej ilości wody rozpuszczamy drożdże, dodajemy cukier i łyżkę mąki. Odstawić do "ruszenia". 
Do dużej miski wsypujemy obie mąki, cukier, sól, dosypujemy ziarna słonecznika i wlewamy rozczyn, maślankę i olej. Mieszamy wszystko dokładnie około 15 minut. Otrzymamy z tego dość luźne ciasto. Przykrywamy miskę ściereczką i zostawiamy w ciepłym miejscu do wyrośnięcia na 1 godzinę.
Potem przekładamy do foremki natartej tłuszczem lub wyłożonej papierem do pieczenia i odstawiamy na kolejne 30 minut (jak zawsze pod przykryciem). Wierzch można posmarować białkiem i posypać słonecznikiem.
Rozgrzewamy piekarnik do 200 stopni i pieczemy 50 minut. Po wyjęciu z foremki, gdy postukany spód wyda głuchy dźwięk, znaczy to, iż chleb jest gotowy. Wyjąć z formy i ostudzić na kratce. 

Smacznego życzą




1 komentarz:

  1. fajny chlebek, też sama wypiekam w domu ;) ta proporcja to na małą czy dużą keksówkę?

    OdpowiedzUsuń