wtorek, 19 sierpnia 2014

PARFAIT Z DROBIOWYCH WĄTRÓBEK

              Niedzielne śniadanie. W czasie mojej niedawnej bytności w Warszawie miałam przyjemność zjeść niezwykle przyjemną kolację w jednym z lokali w centrum. Jako że pora była późna (prawie już nocna), nie miałam ochoty na nic ciężkiego i ciepłego. Zamówiłam zatem tylko coś z przystawek - parfait z drobiowych wątróbek podane na tostach z chałki oraz z konfiturą z borówki. Jakie to było dobre! Choć w pierwszej chwili zdziwiłam się, że wytrawny mus z wątróbek podano ze słodkimi dodatkami. Było to jednak połączenie niezwykle udane. Do tego stopnia zapadło mi to w pamięć, że jak tylko wróciłam do domu, postanowiłam przygotować swoją wersję tego dania. Wyszło równie smakowicie. Choć nie wszystkim mus z wątróbek przypadł do gustu (tym nielubiącym wątróbki;) ). Moje parfait podałam z towarzystwie konfitury z czerwonej cebuli. Też na słodko:) Pysznie!
Bazowałam na przepisie z bloga Cucina della Felicita, z moimi zmianami.

Składniki:

  • 1 nieduża cebula
  • 2 ząbki czosnku
  • 100 ml wytrawnego wina
  • 500 g wątróbki drobiowej
  • 1 gałązka tymianku
  • 50 g masła
  • 1 czubata łyżka kwaśnej śmietany
  • 1 łyżka ajwaru lub koncentratu pomidorowego (opcjonalnie)
  • około 1/2 łyżeczki soli
  • świeżo mielony pieprz do smaku
Na patelni rozgrzać dwie łyżki masła i podsmażyć cebulę wraz z czosnkiem i winem, aż lekko się zeszkli. Wątróbkę umyć, oczyścić i osuszyć, dodać na patelnię wraz z listkami tymianku. Podsmażać przez kilka minut, aż wątróbka nie będzie surowa, ale nadal będzie różowa w środku. To bardzo ważne. Jeśli wątróbka będzie przesmażona, to parfait będzie gorsze zarówno w smaku, jak i w konsystencji. Zmiksować blenderem na gładką masę. Dodać 50 g miękkiego masła i kwaśną śmietanę. Ja dodałam jeszcze łyżkę ajwaru, by złagodzić nieco smak wątróbki - taki ukłon w stronę nie-wątróbko-żerców;) Ponownie zmiksować. Doprawić do smaku solą i pieprzem. Przełożyć do małych naczynek, np. ramekinów albo miseczek.
Wierzch można polać roztopionym masłem, inaczej wierzchnia warstwa będzie się utleniać i ciemnieć. Zamiast sino-różowy, parfait będzie brzydko-szary: 75 g masła roztopić na małym ogniu. Przepuścić przez gazę, tak żeby zebrać cały biały tłuszcz - ten tłuszcz należy wyrzucić. Żółte masło wylać na parfait. Schłodzić w lodówce.

Smacznego życzą


1 komentarz: