środa, 30 lipca 2014

CHLEB Z AJVAREM I POMIDORAMI

              Jeden ze smaczniejszych chlebów,  jakie piekę. "Słoneczny", pomarańczowawy, pachnący pomidorami bochenek o miękkim miąższu świetnie sprawdza się latem jako podstawa kanapki z sezonowymi warzywami. Zasmakował nie tylko mi, ale i moim bliskim do tego stopnia, że dostałam zamówienie na częstsze jego pieczenie:)
Przepis identyczny jak na chleb pomidorowy, z tym że zamiast koncentratu dodałam ajwaru, czyli pasty paprykowej domowej roboty. Tak dla małej odmiany;) Wyszło fajnie - lekko paprykowo.

Składniki:
  • 20g świeżych drożdży
  • 1 mała łyżeczka cukru
  • 600g mąki pszennej
  • łyżeczka soli
  • 3-4 duże łyżki ajwaru
  • kilka suszonych pomidorów
  • garść świeżych posiekanych ziół - u mnie bazylia, oregano, majeranek (z mojego balkonowego ogródka;) )
  • 4-5 łyżek oleju - zalewy z pomidorów suszonych
  • ok. 300ml ciepłej wody
Robimy rozczyn: drożdże rozpuszczamy w 50ml ciepłej wody wraz z łyżeczką cukru i mąki. Odstawiamy na 10min., by "ruszyły".
Mieszamy mąkę, sól, ajwar, posiekane pomidory, zioła, olej, dolewamy rozczyn i podlewamy taką ilością ciepłej wody, aż powstanie elastyczne ciasto. Dokładnie wyrabiamy elastyczne ciasto. Przekładamy do naoliwionej miski (w ten sposób ciasto nie będzie przywierać do miski) i odstawiamy na godzinę do podwojenia objętości. Po tym czasie formujemy bochenek i przekładamy do foremki wyłożonej papierem do pieczenia. Ostawiamy na 30min., by bochenek podrósł. Pieczemy początkowo 10min. w 220st.C., później ok. 1 godz. lub więcej w 180st.C. Ja zwykle dopiekam końcowe 20 min. bez foremki. Bochenek wyjęty z foremki i postukany od spodu wydaje głuchy dźwięk, gdy jest gotowy.

Smacznego życzą


1 komentarz: