wtorek, 3 czerwca 2014

RYBA W BIAŁYM SOSIE POROWO-MUSZTARDOWYM

                  Ostatnio nie miałam ochoty ani na mięso, a dania jarskie wydawały mi się jakieś takie za mało konkretne. Wybór padł na rybę, dorsza o delikatnym ale "mięsistym mięsku";) Początkowo chciałam go upiec w sosie warzywno-pomidorowym, ale pomyślałam, że delikatny sos beszamelowy podkręcony porem i musztardą będzie bardziej odpowiedni dla delikatnej ryby. I dobrze zrobiłam. Danie wyszło paluszki lizać:) Jedno z lepszych dań rybnych jakie przygotowałam.


Składniki (na 5-6 porcji):
  • ok. 700g filetów z dorsza (już po rozmrożeniu)
  • sól, pieprz
  • sok z cytryny
  • olej do smażenia
 Rybę rozmrażamy, dokładnie osuszamy, solimy, pieprzymy i skrapiamy sokiem z cytryny. Delikatnie obsmażamy na rumiano. Odkładamy.

Biały sos beszamelowy porowo-musztardowy:
  • 1 por
  • 5 łyżek mąki
  • pół litra mleka
  • 2-3 łyżki musztardy
  • sól, pieprz
  • gałka muszkatołowa
  • olej do smażenia
  • duża garść koperku do posypania wierzchu
Białą część pora (+ nieco zielonej) siekamy niezbyt drobno i przesmażamy do miękkości.
Z mąki i oleju przygotowujemy jasną zasmażkę. Powoli dolewamy mleko intensywnie mieszając trzepaczką, by nie zrobiły się grudki. Dodajemy musztardę (ilość i jej ostrość wedle uznania, ja lubię bardziej na ostro, więc dałam 3 łyżki), sól, pieprz i gałkę muszkatołową do smaku. Dorzucamy pora i wszystko dokładnie mieszamy. 
Na dnie natłuszczonego naczynia do zapiekania rozsmarowujemy nieco sosu. Rybę układamy na dnie jedną warstwą. Polewamy dokładnie sosem porowo-musztadowym. Zapiekamy ok. 40 min. w 180st.C. Na koniec posypujemy wierzch posiekanym koperkiem. Podawałam z smażoną kaszą kuskus z cebulką i zielonymi szparagami.

Smażona kasza kuskus:
Kaszę kuskus namaczamy 5 min. w bulionie, doprawiamy solą i pieprzem. Cebulę lekko rumienimy na oleju. Dodajemy do niej kuskus, mieszamy i smażymy kilka chwil. Można dodać nieco ostrej papryki w proszku lub chilli dla wyrazistszego smaku. Taki kuskus jest rewelacyjnym dodatkiem do obiadu zamiast ziemniaków. Wyrazisty w smaku, nie mdły jak taki zalany samą wodą.

Smacznego!

 
 



1 komentarz:

  1. wygląda bardzo smacznie, chętnie bym spróbowała takiego sosu:)

    OdpowiedzUsuń