czwartek, 26 czerwca 2014

CHOW MEIN Z WIEPRZOWINĄ

                Po niedawnej wizycie w restauracji sushi nabrałam ochoty na "chińszczyznę". Mój wybór padł na makaron chow mein z mięsno-warzywnym sosem. Nie mam wprawy w gotowaniu dań kuchni azjatyckiej, ale to wyszło mi jak najbardziej smacznie. Miałam ochotę na dokładkę:) I to nie tylko moje zdanie. Kruche kawałki mięsa z delikatnymi warzywami w słodko-pikantnym sosie aromatycznym od przypraw. Kropkę nad i stanowi prażony sezam, który baaaardzo mi tu smakował. I jak fajnie się to je pałeczkami;)
Luźno zainspirowałam się przepisem z bloga Mania Gotowania.

Składniki (na 3-4 porcje):
  • opakowanie makaronu ryżowego
  • 600 g wieprzowiny, dałam łopatkę
Marynata:
  • 3 łyżki oleju
  • 2 łyżki ciemnego sosu sojowego
  • 2/3 łyżeczki świeżego imbiru startego na tarce o  bardzo drobnych oczkach
  • 1 ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę
  • 1/2 płaskiej łyżeczki ostrej papryki w proszku
  • pół łyżeczki ziaren kolendry
  • 4 goździki
  • sól, pieprz
Warzywa:
  • 1 papryka czerwona
  • 200 g zielonej fasolki szparagowej
  • 1 marchewka
  • 1 cebula
  • sól, pieprz
Sos:
  • 1/2 szklanki wywaru z kurczaka (½ kostki rosołku z kurczaka)
  • 2 łyżki ciemnego sosu sojowego
  • 1 łyżka octu ryżowego (lub winnego, też się sprawdzi)
  • 3 łyżki słodkiego sosu chili (można zastąpić drobno pokrojoną papryczką chilli i odrobiną cukru) 
  • pół łyżeczki świeżego imbiru startego na tarce o  bardzo drobnych oczkach
  • łyżka mąki kukurydzianej 
  • 6 łyżek sezamu
Mięso kroimy w kostkę (taką na 1 kęs), ziarna kolendry i goździki rozcieramy w moździerzu, mięso mieszamy w marynacie odstawiamy do lodówki na min. 30 minut. 
Cebulę siekamy w kosteczkę. Marchew obieramy i kroimy w słupki. Podobnie paprykę. Z fasolki odcinamy końcówki i przekrawamy na pół, jeśli jest długa.
Na rozgrzany olej (2 łyżki) wrzucamy mięso, smażymy przez około 10 minut z każdej strony. Przekładamy do miski.
Na tej samej patelni podsmażamy następnie wszystkie warzywa, co chwilę mieszając. Warzywa powinny być chrupkie, lekko twarde.
Do warzyw dodajemy mięso dolewając 1/4 szklanki wody. Dusimy na średnim ogniu ok. 20 min., aż mięso będzie miękkie. 

W tym czasie przygotowujemy sos: Ziarna sezamu prażymy na rumiano na suchej patelni. Wodę zagotowujemy i rozpuszczamy w niej kostkę rosołową. Dodajemy resztę składników (ale tylko połowę sezamu) i mieszamy dokładnie, uważając, by nie zrobiły się grudki po dodaniu mąki. Trzeba ją najpierw rozprowadzić w niewielkiej ilości wywaru. Gotujemy kilka minut, aż sos nieco zgęstnieje.

Makaron gotujemy zgodnie z instrukcją na opakowaniu.  
Sos dodajemy do warzyw i mięsa, mieszamy i pozostawiamy na małym ogniu 3-4 minuty. Dodajemy gotowy makaron, wszystko mieszam.  Przekładamy na talerze, posypujemy danie resztą ziaren sezamu.

Smacznego życzą




1 komentarz: