czwartek, 29 sierpnia 2013

PIERÓG DROŻDŻOWY GŁĘBOKO SMAŻONY

                 Do przygotowania tego dania zmotywowała mnie wizyta na Festiwalu Dobrego Smaku i widok przygotowywania podobnych pierogów na żywo. Jest to świetna, baaardzo smaczna i sycąca przekąska mogąca stanowić również danie obiadowe. Ciasto jest delikatne, może być chrupiące, jeśli dobrze wysmażymy nasz pieróg. Farsz to już pole dla naszej fantazji. Można użyć praktycznie wszystkiego. Ja wykorzystałam resztki roladek z bakłażana z mięsem mielonym, które zostały mi z obiadu. Nadzienie wyszło wspaniale soczyste (dzięki dodatkowi sosu pomidorowego, w których zapiekałam roladki) oraz treściwe. Gotowe mega-pierogi podawałam z sosem keczupowo-majonezowym z czosnkiem, który pasował rewelacyjnie! 
                Danie to robiłam dwa razy w odstępie trzech dni, tak mi zasmakowało;) Przygotowałam dwie wersje - pierwsza z ciasta drożdżowego, druga ze zwykłego, czyli sama mąka i woda. Ciasto w drugiej wersji jest bardziej chrupiące i nieco twardsze. Obie tak samo pyszne, ale wolę tę z ciasta drożdżowego. 


Składniki na PIERÓG DROŻDŻOWY (na 3 duże sztuki):

  • 1 szkl. mąki
  • 15 g świezych drożdży
  • ok. 150 ml ciepłej wody
  • szczypta soli
  • olej do smażenia
W odrobinie wody rozrabiamy drożdże z odrobiną mąki, odstawiamy, aż się zapienią. Łączymy mąkę z solą, dodajemy drożdże i tyle wody, by zagnieść elastyczne ciasto. Odstawiamy na co najmniej pół godziny do wyrośnięcia. Po tym czasie ciasto dzielimy na 3 części, z każdej formujemy cienki placek. Na połowę placka nakładamy nadzienie, składamy na pół i dokładnie zlepiamy brzegi uważając, by nie przerwać ciasta. Pieróg smażymy na patelni wypełnionej na wysokość ok. 1 cm olejem. Olej ma być gorący.


Składniki na PIERÓG KRUCHY (na 3 duże sztuki):

  • 1,5 szkl. mąki
  • ok. 150 ml wody
  • szczypta soli
  • olej do smażenia
Z podanych składników wyrabiamy ciasto, ma być elastyczne. Następnie postępujemy jak z ciastem drożdżowym - dzielimy na 3 części, formujemy placki, na które nakładamy farsz, zlepiamy i smażymy.

Nadzienie (w skrócie):
  • pieczony bakłażan
  • smażone lub pieczone mięso mielone z dodatkiem sera mozzarella lub żółty
  • łyżka sosu pomidorowego
Smacznego!


Wersja drożdżowa

Wersja z ciasta kruchego


2 komentarze:

  1. Mega dobrze to wygląda! :) Musi być pyszne! A smażone na oleju rzepakowym (w sensie neutralnym w smaku) czy jakimś o bardziej wyrazistym smaku? Ma to jakieś znaczenie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smazyłam jak na razie tylko w oleju rzepakowym. Nie wiem, jak inny rodzaj oleju wpłynąłby na smak

      Usuń