czwartek, 21 lutego 2013

VOL-AU-VENT Z PIECZARKAMI I SOS PIECZARKOWY

                  Z lekkim uśmiechem podchodzę do wyszukanych nazw prostych dań. Jak w przypadku francuskich tostów, które w dzieciństwie nazywaliśmy po prostu chlebem w jajku;) Kiedyś prezentowałam już podobny przepis na minitarty z ciasta francuskiego. Idea ta sama, tylko forma ciasta francuskiego inna. Vol-au-vent oznacza z francuskiego "lot z wiatrem",  co odnosi się do lekkości ciasta francuskiego. To rodzaj "miseczek" z ciasta z lekkim nadzieniem. Tradycyjnie powinny mieć krągły kształt, ale nie chciałam marnować ciasta, wycinałam więc kwadraty. Idealna finger-food na imprezę lub spotkanie ze znajomymi. Podawałam z sosem pieczarkowym.




Składniki (na 18 szt. ok. 5x5 cm):
  • 9 płatów ciasta francuskiego (miałam takie o wielkości ok. 20x10 cm)
  • 300g pieczarek
  • 1 cebula
  • 2 łyżki ajwaru lub keczupu
  • olej
  • majeranek, oregano
  • sól, pieprz
  • jajko
  • żółty ser, u mnie cheddar - pięknie się topi
Blaty kroimy na kwadraty. Na jedną sztukę vol-au-vent'a potrzebujemy trzy kwadraty. Jeden zostawiamy w całości, w dwóch wykrawamy otwory (robiłam to kieliszkiem do szampana typu flet). Całe kwadraty układamy na blasze do pieczenia. Każdy smarujemy roztrzepanym jajkiem, kładziemy na niego kwadrat z dziurką, który również smarujemy jajkiem i układamy na nim drugi kwadrat z dziurką. W ten sposób postępujemy z resztą kwadratów. Wstawiamy do piekarnika i pieczemy ok. 10-12 min. w 190 st.C. 
W tym czasie przygotowujemy nadzienie. Pieczarki drobno siekamy i podsmażamy na oleju. Dodajemy drobno posiekaną cebulę i smażymy razem, aż cebula będzie miękka. Zdejmujemy z ognia. Dodajemy ajwar lub keczup, zioła, doprawiamy i wszystko dokładnie mieszamy. 
W upieczonych "miseczkach" niwelujemy wybrzuszenie w dnie krusząc je np. palcem;) Napełniamy je farszem. Posypujemy startym żółtym serem i zapiekamy, aż ser się rozpuści.
Krążki powstałe z wykrawania środków również upiekłam i podałam do sosu.



SOS PIECZARKOWY

Składniki:
  • 200g pieczarek
  • 1 cebula
  • 3-4 czubate łyżki śmietany kremówki
  • 400ml bulionu (przygotowałam z połowy kostki bulionowej, by jej smak nie dominował)
  • majeranek
  • sól, pieprz
Posiekane pieczarki podsmażamy, dodajemy drobno posiekaną cebulę i smażymy, aż wszystko będzie miękkie. Dodajemy śmietanę i bulion, chwilę razem gotujemy. Całość dokładnie blendujemy lub miksujemy. Doprawiamy ziołami, solą i pieprzem. Jeśli sos będzie za rzadki, redukujemy go na wolnym ogniu.

Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz