czwartek, 24 maja 2012

BOTWINKA

               Jest wiosna, jest i botwinka:) Powiedziała ta, która botwinkę jadła raz może dwa w życiu;) Jednak zawsze jak widzę młodą botwinkę, to czuję, że wiosna jest już w rozkwicie. W końcu postanowiłam sama przygotować zupę z botwinki. Jadłam ją kiedyś na Mazurach w domu zaprzyjaźnionej starszej pani. Każdemu nalała pełen talerz gorącej zupy, a na środek stołu postawiła parującą kopiasta michę ugotowanych i utłuczonych ziemniaków. Każdy nakładał sobie tych ziemniaków, ile chciał i zajadał ze smakiem. Postanowiłam urządzić sobie podobną ucztę:) Przepisu na botwinkę nie znałam, ale poszperałam, poczytałam, dodałam coś od siebie i wyszła przepyszna zupka-krem! I ten kolor! Wiosenna miłość:)


Składniki (na 4 porcje):

  • pęczek botwinki 
  • 1 mały buraczek, jeśli te przy botwince są małe
  • włoszczyzna
  • 1,5 l wody
  • 2-3 łyżki śmietany
  • 2 łyżki mąki
  • nieco oleju
  • sok z cytryny
  • sól, pieprz, majeranek, ziele angielskie, liść laurowy
Zagotowałam wrzątek wraz z włoszczyzną, liściem laurowym i zielem angielskim. Do bulionu dodałam posiekaną botwinkę (z łodyżkami, ale bez liści) oraz buraczka. Gotowałam, aż botwinka całkiem zmiękła. Wyłowiłam pora z włoszczyzny. Resztę warzyw (marchew, seler, botwinkę i buraczka) zmiksowałam blenderem na gładką masę. Z mąki przygotowałam zasmażkę, która dodałam do zupy energicznie mieszając trzepaczką, by nie było grudek. Czas na śmietanę - kremówkę można dodać bezpośrednio do zupy, kwaśną trzeba najpierw zahartować w chochli zupy. Na koniec doprawiłam solą, pieprzem, sokiem z cytryny, majerankiem. Gdyby zupa była za gęsta, można rozrzedzić ją odrobiną wody. Gotować chwilę i gotowe. Podawałam z kleksem śmietany i posiekanymi liśćmi botwinki lub/oraz z ziemniakami. Pychota!

Smacznego!


2 komentarze:

  1. bajeczny jest kolor tej zupy!

    OdpowiedzUsuń
  2. nigdy nie miksowałam zup z wyjątkiem gdy dzieci były małe,ale ta wygląda pysznie i pszepyszny jest jej kolor moze warto zacząc...coś w typie ala crem zuppe

    OdpowiedzUsuń