poniedziałek, 2 kwietnia 2012

"Romeo i Julia" S. Prokofiew - Teatr Wielki w Poznaniu

                       Minął już tydzień, od wizyty w świątyni muzyki, tańca i śpiewu, jaką jest dla mnie opera w Poznaniu. Wraz z przyjaciółkami udałyśmy się na balet "Romeo i Julia" Sergiusza Prokofiewa. Niezwykły spektakl w niezwykłej oprawie.
                       Wielkie dzieła literackie często przenoszono na deski scen operowych, jak choćby "Makbet" Verdiego czy "Werther" Masseneta. Ale przedstawienie słowa pisanego w formie baletu to już o wiele cięższe zadanie. A tym bardziej przedstawienie dramatu Szekspira za pomocą muzyki i tańca. Porkofiewowi się to znakomicie udało. Prokofiewowi i artystom Teatru Narodowego w Poznaniu. Wspaniała muzyka, idealna gra aktorów - taniec, ruch, każdy gest ma znaczenie i niesie treść, którą bez trudu i bez słów można łatwo odczytać. Spektakl trwa 2,5 godz., ale nawet na chwilę nie można oderwać oczu od sceny. Z zapartym tchem podziwiałam finezyjne figury taneczne tancerzy baletowych, zwiewność i delikatność baletnic, wsłuchiwałam się w idealnie dobrane dźwięki orkiestry.

Scena balkonowa.
(źródło zdjęcia: http://www.jehremy.com/Teatr%20Wielki%20Poznan/slides/Romeo%20i%20Julia%205..html)

                       Kiedy Prokofiew przedstawił po raz pierwszy muzykę do "Romea i Julii" artystom Teatru Bolshoi w 1935r., ci orzekli, że muzyka nie nadaje się do zatańczenia. To jednak nie zniechęciło Prokofiewa. W pierwotnej wersji balet kończył się "happy end'em", ale nigdy w takiej wersji baletu nie wystawiono.  Premiera "Romea i Julii" z muzyką Prokofiewa i choreografią Leonida Lavrovskiego odbyła się 11. stycznia 1940r. w Teatrze im. Kirova w ówczesnym Leningradzie (dzisiejszy Sankt Petersburg). Polska premiera miała miejsce 22. maja 1954r. w Państwowej Operze w Warszawie. Spektakl podzielony jest na 3 akty.
                      Premiera obecnej poznańskiej wersji "Romea i Julii" przypadła na dzień 17. maja 2008r. Poznański spektakl został przygotowany inscenizacyjnie i choreograficznie przez Emila Wesołowskiego, absolwenta Poznańskiej Szkoły Baletowej, wychowanka Teatru Wielkiego. Scenografię i kostiumy Romea i Julii zaprojektowała mistrzowska para – Andrzej Kreutz Majewski i jego uczeń Boris Kudlička
Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu jest drugim, po warszawskim, zespołem baletowym, który zdołał zmierzyć się z tą niezmiernie trudną realizacją. 

Pogrzeb Julii
 (Źródło zdjędcia: http://www.teatrwielki.pl/repertuar/balet/kalendarium/romeo_i_julia.html)

A oto bodajże najsłynniejszy fragment muzyczny z tego dzieła: "Taniec rycerzy". Tu w wykonaniu Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej". 

I jeszcze trochę zdjęć wnętrz, które pozwoliłam sobie zrobić czekając na rozpoczęcie. Uwielbiam takie pałacowe wnętrza - złoto, czerwień i aksamit; królewski przepych.




5 komentarzy:

  1. Super, że Ci się podobało :) Ja też uwielbiam Operę Poznańską. w Maju chciałbym pójść na "Toscę" dlatego zastanawiam się nad wyborem miejsc. Widzę, że Ty siedziałaś na pierwszym balkonie. Byłaś zadowolona z tego wyboru? Bo ja się zastanawiam też na 1szym balkonem, ale troche blizej środka albo nad parterem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, siedziałam na 1szym balkonie. Niestety zbyt późno zainteresowałam się biletami i nie było już miejsc bliżej środka. 1szy balkon jak dla mnie jest najlepszy. Na parterze siedzi się "zbyt płasko", drugi też jest w miarę OK, o ile siedzi się w pierwszych rzędach, ale oddalenie od sceny jest już zauważalne. Zatem polecam 1szy balkon:)

      Usuń
  2. Mam do wyoboru miejsca 1 balkon, 1 rzad, miejsce 23 czyli 7 miejsce od srodka, ale nie az tak bardzo z boku czy moze wziac 2 rząd lub nawet loże prawą albo lewą, żeby tylko było bliżej środka?
    Czy jak się bedzie siedzieć w lozy lub w 2 rzedzie to ludzie nie beda zasłaniać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niue wiem, jak się siedzi w loży prawej czy lewej, nie miałam tej przyjemności. Rząd I m.23 jest jak najbardziej OK:) Ja bym brała:) Siedząc w II rzędzie ludzie nie zasłaniają, gdyż siedzi się wystarczająco wyżej. Ale co I rząd to I rząd;)

      Usuń
    2. Niestety, a może stey musiałem wziąć parter, 11 rząd, 15 miejsca, czyli po środku :)Mam nadzieję, że będzie i tak ok.

      Usuń