środa, 20 września 2017

SULU KÖFTE, turecka zupa z pulpetami

              Na przełomie lata i jesieni warzywa są najsłodsze, najlepsze. O tej porze roku zwykle robię leczo, mniej lub bardziej tradycyjne. I w tym roku miało być podobnie. Przypomniałam sobie jednak o przepisie na turecką zupę sulu köfte z pomidorów i ziemniaków podawaną z pulpetami. Oryginalnie nic poza ziemniakami w niej nie pływa, ja jednak postanowiłam dodać paprykę i cukinię zgodnie z tym przepisem. Składniki podobne do tych z lecza, więc zabrałam się do dzieła. Tak powstało naprawdę smaczne danie - zupa jednocześnie lekka, warzywna i rozgrzewająca, idealna na jesienne chłody.



Składniki (na duży gar):

Pulpety:
  • 120 g kaszy bulgur (nieugotowanej), ewentualnie kaszy jęczmiennej lub ryżu
  • 1 cebula, przetarta na tarce o grubych oczkach
  • 1 jajko
  • garść drobno poszatkowanej natki pietruszki lub kolendry
  • pół kilograma mielonego mięsa wołowego (można zastąpić wieprzowiną)
  • pół łyżeczki (lub nieco więcej) kminu rzymskiego
  • sól, pieprz
W misce mieszamy ze sobą wszystkie składniki na pulpety. Masa musi być bardzo dobrze wyrobiona i doprawiona.
Formujemy pulpeciki wielkości orzecha włoskiego. Obtaczamy je w mące i dostawiamy.

Zupa:
  • 1 duża czerwona papryka
  • 1 niewielka cukinia
  • 1 duża marchewka
  • 2 łodygi selera naciowego (można zastąpić zwykłym selerem, ćwiartką pokrojoną w kostkę)
  • 2-3 ziemniaki
  • 1 cebula
  • 1 puszka pomidorów (lub kilka naprawdę dojrzałych świeżych sztuk)
  • 3 ziarna ziela angielskiego
  • 1 liść laurowy
  • zioła prowansalskie
  • sól, pieprz
  • olej do smażenia
Warzywa (poza cebulą) kroimy w kostkę (ziemniaki w nieco większą).
Cebulę drobno siekamy i przesmażamy. Dodajemy marchewkę, seler i paprykę i razem smażymy.
Dodajemy pomidory z puszki i gotujemy razem 5-10 min.
Dolewamy 1-1,5 l wody. Ja początkowo wlałam 1 l, ale musiałam w trakcie dolać ok. 0,5-0,7 l. Dodajemy ziele angielskie i liść laurowy, zupę solimy. Doprowadzamy do wrzenia i chwilę gotujemy.
Dodajemy ziemniaki i pulpety. Gotujemy do czasu, aż ziemniaki będą miękkie.  
Pod sam koniec dorzucamy cukinię, doprawiamy pieprzem, solą (jeśli potrzeba) i ziołami, gotujemy kilka minut.

Smacznego życzą




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz