środa, 11 września 2013

Pokazy lotnicze Air Show Radom 2013

                 Defiladą 46 samolotów, służących w Polskich Siłach Powietrznych rozpoczęły się w Radomiu Międzynarodowe Pokazy Lotnicze Air Show 2013. W sierpniowy weekend 24-25.08. do Radomia przyjechały dziesiątki tysięcy miłośników lotnictwa. Byłam i ja z Połówkiem. Relacja nieco spóźniona (z braku dostępu do zdjęć), ale wspomnienia wciąż żywe.
Zdjęcia wykonał nieoceniony Połówek:)
Air Show Radom jest największą w Polsce i jedną z ważniejszych tego typu imprez w Europie. Pierwsze pokazy zorganizowano w Radomiu trzynaście lat temu. Na tegorocznym Air Show na ziemi i w powietrzu zaprezentowało się ponad 220 statków powietrznych z 21 państw. W samą tylko sobotę pokazy oglądało 80 tys. widzów. Dopisała też pogoda - było słonecznie, bez deszczu, choć pochmurnie, ciepło, acz bez upału. 
Przez kilka pierwszych godzin niebo nad Radomiem należało do pilotów z Aeroklubu Polskiego. W samo południe uroczyście zainaugurowano pokazy. Następnie wyleciały samoloty wojskowe, czyli to, na co wszyscy czekali. Gdy nad głowami przelatywały myśliwce z ponaddźwiękową szybkością, niektórym włoski na całym ciele stawały wręcz dęba:) Każdy taki przelot, pokaz czy akrobacje myśliwca typu F-16 bądź MiG 29 wywoływały uśmiech na mojej i Połówka twarzy. Osobiście uważam, że tegoroczne pokazy były absolutnie najlepsze w porównaniu z poprzednimi edycjami, a byłam na wielu, jako że mam tę przyjemność pochodzić z Radomia. Moim ulubionym słowem tego dnia było "Suuuper!";))
W tym roku w Radomiu wystąpiło siedem zespołów akrobacyjnych. Wśród nich były cztery zagraniczne m.in. łotewski zespół "Baltic Bees" na L-39 Albatros, moi absolutni faworyci! Listę uzupełniają polskie "Biało-Czerwone Iskry", "Orliki" i oczywiście znana grupa Żelazny
"Balic Bees"
Na Air Show w tym roku zadebiutowali lotnicy z Rumunii, Turcji i Ukrainy. Swe akrobacje przedstawili na samolotach wielozadaniowych F-16 piloci z Belgii, Grecji, Holandii i Turcji. Występ tureckiego Solu Turk'a podbił nasze serca! Pokaz absolutnie fantastyczny w połączeniu z fajnym komentarzem tureckiego spikera mówiącego po angielsku, polsku i turecku:) Niesamowite figury w powietrzu zaprezentował włoski gigant transportowy - samolot C-27J Spartan, o którym nigdy bym nie pomyślała, że może wyczyniać w powietrzu takie cudeńka. Polskie Su-22 i F-16 dały pokaz misji bliskiego wsparcia oddziałów na ziemi. 

Pokaz Solo Turka - poczujcie te emocje;)

Transportowiec Spartan - nie, zdjęcie nie jest do góry nogami. On naprawdę tak latał!
Na wystawie naziemnej można było obejrzeć np. samolot transportowy Ił-76 z Ukrainy robiący ogromne wrażenie swoimi gabarytami i ustawieniem. Po raz pierwszy na Air Show odbywała się też wystawa sprzętu polskich wojsk obrony przeciwlotniczej i radiotechnicznych.
Ukraiński Ił-76
Ił-76
SU-27











2 komentarze:

  1. Byłam, widziałam (zresztą już nie zliczę, który raz) i ciąle jestem pod ogromnym wrażeniem

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałam przyjemność być już na paru takich imprezach, ale w tym roku po raz pierwszy brałam udział w pokazach w Polsce. Zawsze są to jednak niesamowite wrażenia! :)

    OdpowiedzUsuń