wtorek, 27 września 2016

CURRY Z PLANTANÓW I DORSZA

             Plantany, czyli banany warzywne. W Polsce się z nimi nie spotkałam, ale tu, gdzie teraz mieszkam, północna Francja, są w większych marketach. Na opakowaniu mleczka kokosowego trafiłam na przepis na rybne curry z wykorzystaniem tych specyficznych bananów. Nie mogłam się oprzeć. Ciekawość, by spróbować plantanów, była zbyt wielka. A że lubię i ryby i curry, to była to propozycja idealna. Nie zawiodłam się, danie wyszło bardzo smaczne, delikatna ryba, mięsiste plantany i kremowy sos z posmakiem kokosowego mleczka. Może nie wygląda, ale smakuje ;)
           Plantany to takie banany o wytrawnym smaku, a w stanie surowym bardzo twarde. by zmiękły, trzeba je dość długo gotować, nawet kilkadziesiąt minut. Nie potrafię ich do niczego przyrównać. Wojciech Cejrowski w jednym z odcinków o plemionach Ameryki Południowej stwierdził, że "my [Polacy] mamy ziemniaki, oni plantany". I to jest chyba najtrafniejsze porównanie. W zależności od stopnia dojrzałości, mają różne zastosowanie. Można z nich robić puree albo smażyć w głębokim tłuszczu robiąc coś w rodzaju czipsów bananowych. Bardzo mnie one zaintrygowały, więc pewnie jeszcze poeksperymentuję.


Składniki (na 4-5 porcji):
  • 1 litr bulionu warzywnego
  • ok. 100 ml jogurtu naturalnego lub śmietany (min. 18%)
  • 300 ml mleczka kokosowego 
  • łodyga trawy cytrynowej (opcjonalnie, ale warto)
  • 4 zielone plantany
  • ok. 600 g fileta z dorsza bez skóry
  • sok z limonki
  • sól, pieprz
  • niepełna łyżeczka przyprawy curry
  • ryż do podania
Zagotowujemy bulion z przyprawą curry, mleczkiem kokosowym i jogurtem naturalnym/śmietaną. Przepis nakazywał użycie jogurtu, choć bałam się, że się zważy, co też się stało, ale w czasie długiego gotowania "wtopił się" w sos i nie było śladu po zwarzonym jogurcie.
Dodajemy łodygę trawy cytrynowej przeciętą na pół.
Lekko solimy.
Plantany obieramy ze skóry i kroimy na plastry grubości ok. 5 mm. Wrzucamy je do bulionu kokosowego. 
Gotujemy kilkadziesiąt minut, aż plantany będą miękkie. W tym czasie sos zgęstnieje. Ewentualnie można dodać nieco wody lub bulionu, gdyby był za gęsty.
Wyciągamy trawę cytrynową.
Dodajemy dorsza pokrojonego na duże kawałki (1 długi filet dzieliłam na 3-4 części, gdyż i tak rozpadnie się w gotowaniu). Delikatnie mieszamy, doprawiamy dolą i pieprzem do smaku i chwilę gotujemy, aż ryba się ugotuje.
Podajemy z ryżem.

Smacznego życzą

1 komentarz:

  1. Nie spotkałam się z nimi w żadnym sklepie. Ale wygląda smakowicie.

    OdpowiedzUsuń